-
L1370470 (2)
-
Doopkleedje 150x150cm
-
L1340516
-
Mantilla 50x50cm
-
Bild4046 2
-
Mea culpa 50x50
-
Bild2154
-
Angel eyes 50x40jpg
-
Fleur 40x50
-
Untitled 70x90
-
Eva 90x70
-
Bitter love 50x50
-
L1370476 (2)
-
Dreaming about a prince 50x70
-
Jump 40x50
Info
CHRISTINA MIGNOLET
10 oktober tot 31 oktober 2021
Fotokabinet: Ingrid De Mecheleer
Tentoonstelling "Across the borders" Christina Mignolet-Johan Clarysse-Robine Clignett-Sven Verhaeghe 2020 -2021 Envoy Gallery New York
Deelname INTIMACY Tentoonstelling 7 tot 30 december 2018 Galerie S&H DE BUCK met 22 kunstenaars
Christina Mignolet 1963, België Jan Hoet Louise Bourgeois Jeroen Brouwers Vier jaar na haar studies Atelier Grafiek aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs in Hasselt vervolledigde Christina Mignolet haar opleiding achtereenvolgens met een specialisatiegraad tekenkunst en een specialisatie lithografie aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Hasselt. Doorheen de jaren maakte haar werk al deel uit van verschillende groepstentoonstellingen in België en in het buitenland. Er staan ook heel wat solotentoonstellingen op haar naam. Christina Mignolet woont en werkt vandaag nog steeds in Hasselt. Zij schildert zacht en maakt gebruik van een zeer dunne, bijna onzichtbare verflaag. Op die manier legt ze de kijker zo weinig mogelijk in de weg om haar versluierde werkelijkheid te kunnen binnen treden. Haar oeuvre baadt in een zweem van blauw licht en er hangt een betoverende sfeer rond. Deze creëert ze door letterlijk haar bril af te zetten terwijl ze schildert. Haar wazige blik zorgt er dan voor dat haar werk niet te gedetailleerd, afgelijnd of uitgewerkt wordt. Bij het aanschouwen van de verstilde portretten van Christina Mignolet staan we oog in oog met de pijn, het verdriet, de eenzaamheid en de vaak ruige onschuld van haar personages. Toch hebben we als toeschouwers het raden naar wat er zich echt afspeelt in hun binnenste. Alhoewel het gelaat altijd zo onuitwisbaar met de identiteit van de persoon wordt vereenzelvigd, kan men immers evengoed dezelfde gelaatsuitdrukking gebruiken om zijn diepste gevoelens te verbergen. De geportretteerde personen lijken wel hun diepste zielenroerselen met het publiek te delen, maar toch hebben we niet het gevoel een oprechte weergave van hen te zien. Er is altijd nog één of andere subtiele betekenis aanwezig, die verborgen blijft en die suddert onder het ondoorgrondelijk masker dat de modellen dragen. De nieuwsgierigheid van de toeschouwer wordt zo geprikkeld, het lijkt of we even een glimp kunnen opvangen van de leefwereld van de schilderes zelf. Ook in de drie schilderijen hier in de Graanschuur ontrafelt Christina Mignolet trefzeker de psyche van de figuren op haar doek, maar het lijkt erop dat het de respectievelijke geportretteerde Jan Hoet, Louise Bourgeois en Jeroen Brouwers zelf zijn die beslissen wat ze ons laten zien. Inhoudelijk maakt dit de werken des te interessanter. Deze beroemdheden worden mensen van vlees en bloed, met hun eigen onzekerheid, weemoed en verlangen. We zien de resultaten van de beleving van hun menselijke bestaan, doortrokken van de onvermijdelijke condition humaine. Gebaseerd op teksten van Wouter Verbeke, Esther Wilderjans en Joannes Késenne. Redactie: Esther Wilderjans