Info
IN PERMANENTIE:
Klaus Baumgärtner
In de tentoonstelling bij Galerie S & H De Buck brengt Klaus Baumgärtner een reeks perfect uitgevoerde collages waarin de herhaling, het seriematige en de reproductie van iconische beelden uit de jaren ’50 een constante zijn.
Hij vertrekt vanuit een andere uitvalsbasis in de presentatie van starlets en pin-ups. Nostalgisch en respectueus blikt hij terug naar de representatie van mooie en verleidelijke vrouwen en geeft indirect commentaar op de huidige weergave van vrouwen, die zonder nuancering ready-made (inpakklaar) verkocht worden. Zijn werkveld is de cinematografische scène waar hij zijn ‘illustrations trouvées’ vindt. Details, vormen en kleuren worden verknipt, verplakt tot meer dan levensgrote plakkaten. (Hij maakt zijn persoonlijke ‘A la manière de Delvaux’ met een knipoog naar het respectievelijk werk van Marcel Duchamp, maar observeert het lichaam van een naakte vrouw vanuit een ander perspectief.)
Hij houdt halt, brengt ode aan de herinnering, markeert die in de tijd en verlevendigt zijn herinneringen naar het heden.
In alles is Klaus Baumgärtner ook een vormgever. In zijn presentatie en publicaties wordt met zeer veel zorg gezocht naar de juiste dosis kleur, verhouding en plaats.
Isolde de Buck
“When I look at his photographs I recognize things not for what they are but for what he makes them.”
Peter Blum
Anders dan een herinnering in ons hoofd en een evocatie in taal
hebben de fotobeelden, ondanks de immateriële aanwezigheid daarin van de opgenomen dingen, een concrete bepaaldheid. Alleen al door hun rechthoekige kadrering en letterlijke verstilling.
De foto’s hebben de dingen uit hun omgeving en uit de tijd getild en laten hen, als autonome fragmenten, allereerst op een bijzondere wijze zien. Wat verstild zichtbaar is gemaakt roept niettemin een enkele keer beweging op, en eigenlijk altijd tevens andere zintuiglijke ervaringen en vooral ook emoties.
Hans Locher
Karakteristiek voor de observaties van Baumgärtner
is zijn fascinatie voor wat je de sporen van menselijke aanwezigheid kunt noemen.
Dat moet je dan ruim nemen. Hij kijkt niet alleen naar gebruiksvoorwerpen, architectuur of de gesnoeide takken van een boom, maar ook naar krassen, vlekken, spiegelingen, kleine reparaties, een schaduw of een afdruk. Dan gaat het om hoe de dingen zich als vormen aan hem voordoen. Soms gaat het hem om iets heel anders, om een verhaal of een gevoel, om kleine geschiedenissen zoals een telefoon die van de haak ligt, twee lege stoelen, een bolhoed in een hand. Deze observaties zijn de basis van zijn werk.
Karakteristiek voor de manier van werken van Baumgärtner
is dat hij de dingen uit de wereld om hem heen isoleert en bewerkt. Hij verzamelt voorwerpen en verzamelt en verzamelt bruikbare beelden met de fotocamera.
Hij ontdoet die dingen van hun functie en maakt beelden los uit hun oorspronkelijke context.
De voorwerpen verwerkt hij tot iets heel nieuws.
Gerrit Willems
Klaus Baumgärtner maakte een presentatie “Kleine Vitrine” n.a.v. het 10 jarig jubileum van Uitgeverij Sutstein in Berlijn.
Samen met Robine Clignett exposeerde hij in 2007 in het Morat Institut für Kunst und Kunstwissenschaft, Freiburg im Breisgau.
1948 op 12 april in Heidelberg (D) geboren als zoon van een banketbakker
1964 eerste solo tentoonstelling met tekeningen en gouaches
in Buchhandlung Novalis in Freiburg i. Br. (D)
woont in Den Haag
sinds 1984 docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
solotentoonstellingen vanaf 2000 (een keuze)
2009 Galerie Ramakers, Den Haag, (cat.)
2008 “Kleine Vitrine” in der Vitrine Sutstein, Berlin,
publicatie: Das Halbe ist das Ganze, Marie Cathleen Haff
Galerie Ramakers, Den Haag (cat.)
Galerie S. & H. De Buck, Gent
2007 Morat Institut für Kunst und Kunstwissenschaft, Freiburg i. Br.
2006 Galerie Ramakers, Den Haag (cat.)
2005 Galerie nine, Amsterdam
2004 Galerie Ramakers, Den Haag (cat.)
2003 Galerie S. & H. De Buck, Gent (cat.)
Galerie Esther Hufschmid, Zürich
2002 Galerie Esther Hufschmid, Zürich
Galerie Ramakers, Den Haag
2000 Tekengenootschap Pictura, Dordrecht (NL)
groepstentoonstellingen vanaf 2000 (een keuze)
2011 “hedendaags Klassiek”, Allard Pierson Museum Amsterdam
2010 “Het Geheim van Roelofs, reflectie van Licht”,
Artipoli Art Galerie, Noorden
“Miniaturen”, Museum Kortrijk, Kortrijk
2008 “wintershow”, Galerie Ramakers, Den Haag
2007 “Inspired by Nature”, Galerie Ramakers, Den Haag
“Miniaturen”, De Boekentoren, Gent, curator: Hermine de Groeve
2006 “wintershow”, Galerie Ramakers, Den Haag
2005 Galerie Phoebus, Rotterdam (NL) ‘Des Pudels Kern’ (cat.)
‘Aus der Sammlung Erwin Oberwiler’, Kunstmuseum Olten (CH)
“Voorbij de Grens”, De Markten, Brussel
“De cirkel”, Galerie Ramakers, Den Haag
“niets is wat het lijkt”, Galerie Ramakers, Den Haag
2004 “Voorbij de Grens’, Museum van Deinze en de Leiestreek, Deinze (B)
“Eclips”, Bornem (B), curator: Stef van Bellingen (cat.)
groepstentoonstelling “
“Voorbij de Grens”, Cultureel Centrum, Hasselt (B)
2003 “Voorbij de grens”, de Brakke Grond, Amsterdam,
curator: Hermine de Groeve (cat.)
2002 DeFKA, Departement voor Filosofie en Kunst, Assen (NL)
curator: Gert Wijlage
2001 groepstentoonstelling Academie voor Schone Kunsten, Eeklo (B)
2000 ‘Melancholia’, Galerie S. & H. De Buck, Gent
Aktions Forum Prateriinsel, München (D), curator: Erno Vroonen
“Hommage an Peter Kneubühler”, Kunsthaus Grenchen (CH)