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8 tot 10 november deelname: Fotofever Paris 2019 Carrousel du Louvre met foto’s van W.Vynck en Peter Bracke
Peter Bracke
Une nature morte est un genre artistique, principalement pictural qui représente des éléments inanimés (aliments, gibiers, fruits, fleurs, objets divers…) organisés d’une certaine manière dans le cadre défini par l’artiste, souvent dans une intention symbolique.
A still life is a work of art depicting mostly inanimate subject matter, typically commonplace objects which are either natural (food, flowers, dead animals, plants, rocks, shells, etc.) or man-made.
Still lives are part of our iconographic memory, for centuries
artists depict such tableaux.
It’s a genre on itself, full of now often forgotten symbolism.
The fact that the same image in one language is described as dead and in the other as being alive inspired Peter Bracke to confront
animals killed by human intervention (pollution, plastic, road kill, …) and happy beach scenes with each other.
We are aware of the alarming state of our planet, warming, pollution, overpopulation, … But once on the beach, this problem is swift forgotten, even if there is 10 meters further one dead seagull entangled in a fishing net. The images of the dead animals are
printed on coarse sea sand, fixed on a Dibond panel with acryl-medium. The images of the animals almost fall away, disappear or dissolve in the sandy carrier.
The volatile beach scenes, snapshots, are polaroids.
Peter Bracke 2019
La verità su Emanuela
Toen Peter Bracke een paar jaar geleden Rome bezocht, werd hij na een tijd monumenten-moe: een overdosis geschiedenis - kerken en musea.In plaats van de geijkte paden van de toerist te volgen en het ene na het andere monument aan zijn palmares toe te voegen, sloeg hij een andere weg in. De weg van de “wandering” of uzelf kunnen verliezen op een plaats en het toeval omhelzen. De dromerigheid van de beelden gerealiseerd met zijn camera obscura benaderen het gevoel dat hem voortdreef op romeinse wegen. Lichte, luchtige foto’s gemaakt uit een laag en licht voyeuristisch perspectief met lange belichtingstijden verbonden hem met de stemming van de dag. Deze installatie weerspiegelt deze schijnbaar doelloze beeldentocht van flaneur Bracke door de straten van Rome. Bij valavond, in de buurt van Villa Borghese, bemerkte hij een rijbaan waarop letters geschilderd waren.Bij nader toezien bleek het een liefdesverklaring. De inmiddels verdwaalde romanticus ervaarde een moment van openbaring en ontroering. Een geval van serendipiteit, waarbij toeval de motor in de ontdekking is. De samenkomst van een dagdromende wandeling vol beelden met een tekst die u brengt waar u wilt zijn. In uw hart.
Lorsque Peter Bracke s'est rendu à Rome il y a quelques années, il s'est un jour fatigué des monuments: une overdose d'histoire - églises et musées - au lieu de suivre les chemins habituels du touriste et de s'ajouter l'un après l'autre à sa liste de réalisations. il est allé dans une direction différente. La façon de "errer" ou de se perdre au même endroit et de saisir le hasard. La rêverie des images réalisées avec sa caméra obscura se rapproche du sentiment qui l’a conduit sur les routes romaines. Des photos claires et aériennes prises dans une perspective basse et légèrement voyeuriste avec de longs temps d'exposition le mettaient en contact avec l'ambiance du jour. Cette installation reflète ce parcours de sculpture apparemment sans but de flaneur Bracke dans les rues de Rome. Au crépuscule, près de la Villa Borghese, il remarqua une chaussée sur laquelle étaient peintes des lettres et se révéla comme une déclaration d'amour. Le romantique maintenant perdu a vécu un moment de révélation et d'émotion. Un cas de hasard, où la coïncidence est le moteur de la découverte. La réunion d’une promenade rêveuse pleine d’images avec un texte qui vous emmène là où vous voulez être. Dans ton coeur.
When Peter Bracke visited Rome a few years ago, after a while he became tired of monuments: an overdose of history - churches and museums. he went in a different direction. The way of "wandering" or losing yourself in one place and embracing chance. The dreaminess of the images realized with his camera obscura approximate the feeling that drove him on Roman roads. Light, airy photos taken from a low and slightly voyeuristic perspective with long exposure times connected him with the mood of the day. This installation reflects this seemingly aimless sculpture journey by flaneur Bracke through the streets of Rome. At dusk, near Villa Borghese, he noticed a roadway on which letters were painted. Upon closer inspection it turned out to be a declaration of love. The now lost romantic experienced a moment of revelation and emotion. A case of serendipity, where coincidence is the engine in the discovery. The meeting of a daydreaming walk full of images with a text that takes you where you want to be. In your heart.