Info

FRANS LABATH

Werk in permanentie

 

 

Frans Labath schildert de dingen om hem heen, de dingen van die van die zijn herinnering: een teddybeer, een kip, vrouwenhaar, een sanseveria, een uil, een hond, Sneeuwwitje. Het zijn eenvoudige beelden, gerealiseerd in een klare en levendige taal. De kleuren en de manier van schilderen die hij worden (vlak, wazig van juist welomlijnd), die zijn die hem het beste helpen bij de realisatie van een beeld. In die zin zijn de schilderijen zeer bedacht en aan de realisatie gaan momenten van uiterste concentratie vooraf. Tijdens de schilder wordt er niet gecorrigeerd van afgewogen. Eens hij begint te schilderen, weet Labath precies wat hij wil bereiken. "Soms merk ik dat door de act van het schilderen het werk me meer terug dangeeft ik erin willen leggen. Dan weet ik dat ik goed zit." De werken van Labath een grote emotionaliteit, zonder echter ooit sentimenteel te worden. De kunstenaar streeft naar de naakte essentie van de dingen te tonen, op die manier krijgen banale zaken en een eigen waarde. De juiste dosering van herkenbaarheid van de getoonde beeld de toeschouwer de nodige vrijheid en ruimte om op een dynamische manier met het werk om te gaan. Frans Labath schildert de dingen om hem heen , gebruikelijke dingen van het leven / een kip, een teddybier, vrouwenhaar, een Sanseveria,, een uil, een hond, , Sneeuw-wit , nog steeds in zijn geheugen, eenvoudige beelden. Levend om zich bewust van Zijn werk is attent en emotioneel zonder sentimentaliteit. hij schildert de essentie van het leven. Veerle Van Durme 2008 Zijn schilderijen in een vluchtig ogenblik, met een rijke voorgeschiedenis. Zijn visueel jachtgebied stopt bij de grens waar de banaliteit van de dagdagelijkse enige status begint te. In het cliché is de uitdaging die Frans Labath in zijn schilderijen zoekt: schoffel spanning en betekenis in zaken die opgeslorpt te worden. Kan de kopie meerzeggend worden dan het origineel? Zelf omschrijft hij zijn werkproces als een 'onthechting'. Dit houdt een handeling in van selecteren, wegschrapen en het aantal van verstoringen. Op die manier aliëneert het gekozen object uit de omgeving en verwerft de picturale autonomie. Toch is er een vluchtige mimetische band met de realiteit. In de schilderijen schuilt een gevoelen van verlies wat visuele tastbaarheid betreft als in de merkwaardige notie van tijd die wordt opgeroepen. In essentie händelt zijn werk over het 'zijn' en in de ijle vormen die resten wordt de raaklijn met niet-zijn des te frappanter. Beelden lijken in hun monochrome sfeer tot stilstand, ze lijken vervat in een stolp van stilte. Bij men de grens van het nietige achterstaf, weet men dat er niet te concurreren met de epos van de held, het koningsverhaal van de titanenstrijd. Eerder komt mannen terecht bij dichters als Joseph Brodsky sterven in zijn gedicht 'Nature Morte' beweert dat "stof het vlees van de tijd is". De ontroering in zijn werk komt en heeft een wislawa Symborska schreef: "Als ik zoiets zie, verlaat me altijd de zekerheid dat wat belangrijk is, belangrijker is dan wat wordt er". Stef van Bellingen 2008

 

FRANS LABATH

image

Contact:

Artgalerie S&H De Buck
Hermine De Groeve
Zuidstationstraat 25 | 9000 Gent | Belgium
+32 (0)9 225 10 81 | sdebuck@skynet.be

Opening hours:

from 15h - 18h.
and on appointment
closed:
sundays, mondays & tuesdays

Permanent :

Hedendaagse juwelen en zilveren ontwerpen
van de hand van Siegfried De Buck

» www.siegfrieddebuck.be